| |

Adairilla 10-15% energiasäästöt 

Durofix vuokraa ja hallinnoi kiinteistöjä Etelä-Suomen alueella. Suomalaisessa omistuksessa vuonna 1996 perustettu kiinteistökehitys- ja sijoitusyritys huolehtii kiinteistöjen vuokrauksista, ylläpidosta, huollosta sekä isännöinnistä.

– Kehitämme jatkuvasti kiinteistöjemme energiatehokkuutta automaation, valaistuksen, ilmastoinnin ja kaukolämmön osalta sekä pyrimme aina kiinteistöjen pitkään elinkaareen ja asiakastyytyväisyyteen, kertoo Durofixin isännöitsijä Teijo Suojärvi.

Aurinkovoimalassa sähkön hinta ei tule tällä hetkellä halvemmaksi, mutta se on puhdasta fossiilivapaata energiaa.

Suojärvi haluaa kuitenkin kutsua itseään enemmän energiakonsultiksi kuin isännöitsijäksi. Tilat ovat liike- ja teollisuuskiinteistöjä sekä lisäksi on myös asuntoja. Liiketiloja löytyy aina tuhannesta kymmeneen tuhanteen kerrosneliömetriin, mutta eniten on 2000-2500m2 liiketiloja.

-Rakentamisen taantuma ei ole vaikuttanut kiinteistöjemme käyttöasteeseen, mutta energiakriisillä on ollut merkittäviä vaikutuksia Suojärvi toteaa.

Energiakriisi käynnisti monia uudistuksia

Maakaasu on korvattu muilla ratkaisuilla ja nyt sitä käytetään vain muutamassa kohteessa varalähteenä jos tulee kylmiä pakkasjaksoja. Kun sähkön kiinteähintaiset sopimukset päättyivät viime vuonna, niin hetken aikaa käytössä oli pörssisähkö, jossa apuna oli myös Adairin sähkön kysyntäjousto.

Aluksi tuli yllätyksenä kuinka paljon olemassa olevaa laitekantaa voidaan monimerkkivalvomon kautta säästää, ettei aina kaikkia tarvitse uusia.

Tänä vuonna Durofix siirtyi Helenin salkkuasiakkuuteen, jossa sähkön hinta pysyy kiinteänä viiden vuoden ajalta. Lisäksi Helin kautta uusittiin aurinkovoimaloita PTA-sopimuksella, jossa Helen tekee investoinnin asiakkaan puolesta. Lisäksi käytössä on omia pienempiä aurinkovoimaloita.

-Aurinkovoimalassa sähkön hinta ei tule tällä hetkellä halvemmaksi kuin ostettuna, mutta se on puhdasta fossiilivapaata energiaa. Niiden laskettu käyttöikä on 15-25 vuotta, joten se on myös investointi tulevaisuuteen Suojärvi toteaa.

Yhteys Adairiin syntyi, kun Adconsysin huollosta kerrottiin pilvivalvomosta, johon voidaan liittää erilaisia järjestelmiä.

-Aluksi tuli yllätyksenä kuinka paljon olemassa olevaa laitekantaa voidaan monimerkkivalvomon kautta säästää, ettei aina kaikkia tarvitse uusia. Ensin lähdettiin pilottikohteella liikkeelle. Se toimi todella hyvin. Sen jälkeen siirryttiin seuraavaan ja tavoitteena meillä on nyt, että joka kuukausi siirretään uusi kiinteistö Adairiin Suojärvi toteaa.

Adairin etuna on selkeä ja samanlainen näkymä kaikkiin meidän kohteisiin, joita voidaan helposti hallinnoida.

Adairin avulla ohjataan ovien lukituksia ja valoja voidaan ohjata aurinkokellon kautta. Adairin ajastusohjelma on yksinkertainen valikko käyttää, jossa viikkonäkymä on selkeä.

Adairin etuna on selkeä ja samanlainen näkymä kaikkiin meidän kohteisiin, joita voidaan helposti hallinnoida. Myös hälytysten hallinta ja uudelleenohjaus on selkeää ja helppoa Suojärvi iloitsee.

Sähkön ja kaukolämmön osalta on löydetty isoja säästöjä

Kiinteistöihin asennettujen hiilidioksidiantureiden avulla, Adair ohjelmoitiin käyttämään ilmastointilaitteita vain tarpeelliseen määrän ilmaa ja lämmitystä. Lisäksi ilmanvaihdon tehoa säädetään ulkolämpötilan mukaan.

-Adairin ominaisuuksien kautta ollaan saatu kohteittain jopa 10-15% energiasäästöjä sähköstä ja kaukolämmöstä.  Suuremmille asiakkaille heidän käyttämä hiilijalanjäljen suuruus on tärkeä asia, Suojärvi toteaa.

Paikasta riippumatta aamukahvin yhteydessä voi katsella onko kiinteistössä kaikki kunnossa.

Adair on helppokäyttöinen ja käyttökatkoksia siinä ei ole ollut Suojärvi kiittää.

Adairin käyttäjille annetaan käyttöönottokoulutus ja ilmaiseen käyttötukeen voi soittaa arkisin tai lähettää sähköpostin tikettipalveluun kysymykset liitteineen.

-En ujostele soittaa, jos joku ei toimi. Jos tulee ongelmia tai tehdään muutoksia, niin otan Adairin tukeen yhteyttä pääosin sähköpostin kautta. Yleisesti asiat on ratkottu 1-2 päivän aikana. Useimmiten asiat hoituvat tuen etäyhteyden kautta, eikä paikan päälle tarvitse tulla.

Adairin ja käyttötuen avulla useimmiten selviää vika, vaikkei sitä pystyisi etänä korjaamaan. Kuten jos moottoriventtiili tai termostaatti on rikki tai säätölaitteessa on häiriöitä. Huolloissa ollaan saatu Adconsys henkilö nopeasti paikalle Suojärvi toteaa.

Durofixillä on oma kiinteistöhuolto. Eduiksi kerrotaan helpompi hallittavuus ja kustannukset.

-Olemme melko omavaraisia tässä, sillä esimerkiksi ilmalämpöpumppuja ja muita vastaavia lämmitysjärjestelmiä osataan asentaa itse.

Lopuksi Suojärvi kysyy saako tässä antaa henkilökohtaista palautetta? Toki sekin on mahdollista.

-Tahtoisin kiittää Adconsysin toimitusjohtaja Jarmo Väkevää. Hän ymmärtää nopeasti mistä on kyse ja osaa auttaa Suojärvi päättää.

Samankaltaiset artikkelit