|

Sähköautojen lataustenhallinta Adairissa

Novatron on suomalainen digitaalisen infrarakentamisen asiantuntija ja uranuurtaja. Adair-palvelu on meille Novatronissa ollut kaiken kattava toimiva palvelu kaikkeen taloautomaatioon ja sitä kautta myös sähköautojen latauspisteiden kanssa toteaa Novatronin tuotantojohtaja Kalle Jussila.

Adair sovelluksen näkymä

Adair palvelussa voimme hallita ja seurata sähköautojen latauspisteiden erilaisia käyttötilanteita, kuten esimerkiksi latauspisteiden käyttöastetta, käyttöhistoriaa ja mahdollisia vikahälytyksiä. Palvelusta on mahdollisuus katsoa energian kulutukset käyttäjäkohtaisesti sekä uusien käyttäjien lisäys on myös helppoa Jussila toteaa.

Tunnistus RFID-tägillä

Käyttäjät tunnistetaan RFID-tägillä, joten käyttäjä voi valita vapaana olevan latauspisteen riippuen minkä toimipisteen tiloihin on siirtymässä. Tunnistautumiseen ei tarvitse hankkia erillistä uutta tagiä, vaan siihen kelpaa standardi RFID tunnisteilla käytössä oleva tägi tai esimerkiksi iLOQ 5 series sarjan älyavain, joka paritetaan sallittujen tunnisteiden listalle.

Jussila kertoo että työntekijät voivat käyttää eri toimipisteiden latauspisteitä samalla tunnistamisella. Toisessa rakennuksessa meillä on käytössä neljä latauspistettä ja toisessa rakennuksessa 9 latauspistettä. Mikäli tarvitsemme lisää latauspisteitä, meillä on mahdollisuus käyttää Adairin automaattista kuormanhallintaa.

Latauspisteiden kuormanhallinta Adairissa

Adairin kuormanhallinta voidaan toteuttaa kahdella tapaa. Jonolatausmenetelmässä akun lataustilanne saadaan latauslaitteen OCPP rajapintaa hyödyntäen Adariin, jolloin Adair vähentää lähes täynnä olevien akkujen lataustehoa ja tyhjemmät akut saavat silloin enemmän käytettävissä olevaa lataustehoa. Toinen menetelmä on vähentää tasaisesti kaikilta käyttäjiltä kuormaa, kun kuorma ylittää sallitun raja-arvon. Mikäli Adair hallitsee myös kiinteistön automaatiota, silloin voidaan vähentää kiinteistön energian kulutusta sallimalla latauspisteille hetkellisesti enemmän tehoja. Tällöin esimerkiksi maalämpöpumpun tai ilmanvaihdon hetkellinen 10% tehojen vähennys ei vaikuta kiinteistön käyttökokemukseen ja sähköautot voidaan ladata halutulla tehotasoilla. Koska asiakastarpeet ovat hyvin erilaisia, voidaan Adair ohjelmoida aina asiakastarpeiden mukaisesti.

Adairin tuotepäällikkö Timo Kivisen mukaan sovelluksen raportointi voidaan toteuttaa asiakastoivomusten mukaisesti, kuten esimerkiksi kuukausittain automaattisesti laskutuksesta vastaavalle. Sovelluksen graafiset raportit tuovat lisäarvoa, jolloin poikkeamia voidaan havainnoida grafiikan kautta helpommin. Tiedot voidaan liittää mukaan muihin laajempiin energiaraportteihin, jotka ovat toteutettuna Power Bi raporteilla.

Palveluun ei tarvitse lisätä latauspisteen käyttäjien henkilötietoja, mikäli asiakas pitää omaa listaa tägien haltijoista. Täten tägien haltijoiden muutoksista päivitetään pelkästään asiakkaan omaa rekisteriä. Tämä lisää palvelun tietoturvaa ja käytön helppoutta.

  • helppo käyttöliittymä
  • historia- ja energiaraportit
  • latauspisteiden tehosyötön monipuoliset rajausmahdollisuudet

Novatron
Kalle Jussila
Tuotantojohtaja

Samankaltaiset artikkelit