Mitä jos kiinteistö olisi auto?

Julkaistu 12.5.2025

Tällainen ajatus tuli mieleen, että olisiko kiinteistön käyttö helpompaa ja millaisia ominaisuuksia kiinteistön käyttäjillä olisi, jos kiinteistö olisi auto?

Vielä reilut kymmenen vuotta sitten autojen käyttöliittymät olivat melko vaatimattomia, mutta ne ovat tehneet viime vuosien aikana ison kehityksen. Pari vuotta vanhassa Kia sähköautossani on runsaasti älykkäitä sovelluksia, jotka tekevät auton käytöstä helpompaa, käytännöllisempää ja turvallisempaa. Näen mobiilisovelluksesta esimerkiksi, onko auton ovet lukittu ja mikä on akun lataustilanne. Kun valmistaudun ajoon, voin ohjata auton lämmityksen etänä haluttuun lämpötilaan ja suunnitella ajomatkani pysähdyksineen latauksia varten. Auto kertoo tulevista huolloista ja ongelmista, jotka pitää korjata ennen huoltoa. Hätätapauksissa auton navigoinnin avulla pelastushenkilöt löytävät onnettomuuspaikalle.

Ehkä kiinteistöt voisivat oppia autojen suunnittelusta jotain? Johtuuko autojen paremmat ominaisuudet siitä, että maksan itse autoni, mutta työpaikan- tai julkisten kiinteistöjen sisältöön en voi vaikuttaa? Työpaikkani kiinteistössä ei ole vielä yhtään käyttöliittymää eikä opastusta hätätilanteiden varalle. Miten kiinteistön käyttäjäystävällisyyttä ja yhteistyötä talotekniikan ja kiinteistön käyttäjien välillä voitaisiin parantaa?

Myös EU:n suunnalta halutaan ohjata kiinteistöjen käyttäjiä ja talotekniikan toimittajia tekemään yhteistyötä. Tuore EU:n vaatimus (Euroopan komissio 2021, EPBD artikla 13) edellyttää, että kiinteistöjen automaatio- ja ohjausjärjestelmillä on voitava viimeistään 29.5.2026 seurata sisäympäristön laatua, joissa erityisesti tulee ottaa huomioon kiinteistöjen käyttäjien vaatimukset ja sisäympäristön laatu. EU:ssa otetaan vuoteen 2027 mennessä käyttöön myös uusi mittari nimeltä SRI (Smart Readiness Indicator), joka arvio rakennusten älyvalmiuksia energiatehokkuuden, rakennuksen käyttäjän sekä energian kysyntäjouston näkökulmasta. SRI- mittarissa kolmasosa kiinteistöjen älykkyyden pisteytyksestä tulee siitä, miten kiinteistön käyttäjät otetaan huomioon ja heidän tarpeisiinsa vastataan.

Muistaako joku vielä aikaa, kun autossa ei ollut turvavöitä? Turvavyön asennuspakko tuli uusiin autoihin vuonna 1971. Niiden käyttöpakko henkilöauton etuistuimilla on ollut vuodesta 1975 ja takaistuimilla vuodesta 1987 alkaen voimassa. Tällainen muistikuva on jäänyt, että jotkut pitivät sääntöjä naurettavina, mutta kuinka moni jättäisi turvavyön kytkemättä tänään? Olenko väärässä jos väitän, että kiinteistöjen käyttömukavuus ja käyttöliittymät ovat yhä 1980 lukujen autojen käyttöliittymien tasolla? Toki tiettyihin arvokiinteistöihin on alettu satsaamaan myös käyttäjien käyttömukavuuteen, mutta tarkoitan tässä yleisellä tasolla Suomen kiinteistökantaa.

Monet uudistukset tulevat lakien kautta. Saa nähdä miten tulevat EU-lait tulevat vaikuttamaan kiinteistöjen käyttömukavuuteen ja millaisia ominaisuuksia kiinteistöt käyttäjät tulevat saamaan? Jos talotekniikka on kiinteistön käyttäjille näkymätöntä eikä kiinteistön käyttäjillä ole kiinteistöön käyttöliittymää, niin miten talotekniikan tarpeellisuutta voidaan sen käyttäjille ja maksajille perustella?

Timo Kivinen

Kiinnostuitko Adairin palveluista?

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella, keskustelemme mielellämme kanssasi.

Samankaltaiset artikkelit